Screen2.0

 
 
 

hints & tips // 2008.11.26 08:20:35 [hh]

"Alchemy" Cross-Compiler: von C und C++ zu Flash

Auf der "Adobe MAX" Keynote in San Francisco wurde das Projekt "Alchemy" von Scott Petterson vorgestellt. "Alchemy" erlaubt es Entwicklern, existierenden C/C++ Code (der möglichst wenige System-Abhängigkeiten haben sollte) in ActionScript Bytecode zu compilieren, der dann im Flash Player 9/10 ausgeführt werden kann. Auf diese Weise kann etwa "Ogg Vorbis" in Flash verwendet werden. Auf "Adobe Labs" gibt es ein "Alchemy Toolkit Preview" zum Download.

Auf der Alchemy Seite werden als typische Einsatzgebiete “audio/video transcoding, data manipulation, XML parsing, cryptographic functions or physics simulation” genannt - bekanntermaßen sind der Kreativität der Entwickler aber natürlich keine Grenzen gesetzt. Wir dürfen also gespannt sein, was die Community finden wird.

Bereits letztes Jahr hat Adobe in Form einer Sneak Peak eine "Quake"-Portierung nach Flash basierend auf der nativen Codebase live demonstriert. Die Videos gibt es im Blog von dem Flash-Consultant Peter Elst. Ein Interview mit Scott Peterson finden Sie im Blog von Ryan Stewart.

Die Informationen auf Adobe Labs

"Welcome the preview release of codename "Alchemy." Alchemy is a research project that allows users to compile C and C++ code that is targeted to run on the open source ActionScript Virtual Machine (AVM2). The purpose of this preview is to assess the level of community interest in reusing existing C and C++ libraries in Web applications that run on Adobe Flash Player and Adobe AIR.
With Alchemy, Web application developers can now reuse hundreds of millions of lines of existing open source C and C++ client or server-side code on the Flash Platform.  Alchemy brings the power of high performance C and C++ libraries to Web applications with minimal degradation on AVM2.  The C/C++ code is compiled to ActionScript 3.0 as a SWF or SWC that runs on Adobe Flash Player 10 or Adobe AIR 1.5.

Alchemy is primarily intended to be used with C/C++ libraries that have few operating system dependencies. Ideally suited for computation-intensive use cases, such as audio/video transcoding, data manipulation, XML parsing, cryptographic functions or physics simulation, performance can be considerably faster than ActionScript 3.0 and anywhere from 2-10x slower than native C/C++ code. Alchemy is not intended for general development of SWF applications using C/C++.

With Alchemy, it is easy bridge between C/C++ and ActionScript 3.0 to expand the capabilities of applications on the Flash Platform, while ensuring that the generated SWCs and SWFs cannot bypass existing Flash Player security protections.

Adobe is providing some example libraries, and developers are encouraged to share their ported libraries.

The Alchemy preview is prerelease software that is not supported by Adobe and may contain bugs. It is therefore advised that Alchemy not be used to generate code for use in production."

Weitere Informationen: labs.adobe.com/ technologies/ alchemy

 

Werbung